پارچه ملت بلون

پارچه ملت بلون (Melt blown) یکی از لایه‌های مهم در ماسک‌های تنفسی استاندارد است که نقش فیلتر را در برابر ورود میکروب‌ها و ذرات با اندازه نانومتری ایفا می‌کند. از پارچه ملت بلون در ساخت ماسک سه لایه جراحی استفاده می‌شود و مناسب‌ترین ماسک برای پیشگیری از کرونا است.

تصویر لایه های ماسک سه لایه

همانطور که در تصویر بالا مشخص شده است، در تهیه ماسک های استاندارد از سه لایه پارچه بدون بافت استفاده می شود که اولین و سومین لایه از جنس اسپان باند و لایه میانی از جنس مِلت بلون می باشد.

     

   

این پارچه دارای نسل جدیدی از مواد سازگار با محیط زیست است که قابلیت تنفس، انعطاف پذیری، سبک بودن، غیر سوزاندن، تجزیه آسان، غیر سمی، غیر تحریک کننده، قابل بازیافت و … را دارد. لایه ملت بلون موجود در ماسکها بسیار نرم و قابل انعطاف با الیاف بسیار ریز بافته نشده است که همانند فیلتری از ورود میکروبها، ذرات نانومتری و مواد شیمیایی جلوگیری می‌کند ضمن اینکه برای تنفش مشکلی ایجاد نکرده و اکسیژن از داخل آن برای ورود به مجاری تنفسی عبور میکند. این پارچه در وزن‌های مختلف تولید می‌شود که بهترین وزن برای تولید ماسک ۲۰ تا ۴۰ گرم است. این پارچه توسط تکنولوژی ملت بلون و الیاف پلی پروپیلن تهیه می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در باره پارچه های ملت بلون به این لینک مراجعه نمایید.