پارچه ترگال

پارچه ترگال

پارچه ترگال

پارچه ترگال با ترکیبی از الیاف نخ و پلی استر به صورت مربع بافت می شود که در عین لطیف و نرم بودن، دوام و استقامت بالایی دارد و در شست و شو تغییر رنگ نمی دهد و چروک نیز نمی شود.

پارچه های ترگال از نوع تخت بافت به شمار می روند که از شبکه منظمی از الیاف در طول و عرض، و در هم تنیدن آن ها با عرض ۱۵۰ سانتیمتر تشکیل می شوند. به الیاف مصرفی در طول پارچه در اصطلاح تار یا چله و به الیاف مصرفی در عرض پارچه، پود گفته می شود.

تار پارچه ترگال ساده یا چله آن از الیافی به نام ( پلی استر ویسکوز ) و پود آن از نخ فلامنت است.

ترگال در مصارف مختلفی از جمله لباس کار، فرم مدارس، لباس بیمارستانی و ملحفه مورد استفاده قرار می گیرد که مهم ترین علت انتخاب این پارچه مقاومت بالا نسبت به هزینه مناسب آن می باشد.

خصوصیات پارچه ترگال

·         ثبات در رنگ

·         تراکم مناسب

·         تل نشدن (گوله نشدن)

·         ثبات سایشی

·         استقامت بالا

انواع پارچه ترگال

پارچه ترگال در دو نوع ساده و کجراه توسط کارخانجات نساجی به خصوص در شهر اصفهان تهیه و توزیع می شود. به پارچه ترگال ساده اصطلاحا کلمه ترگال و برای پارچه ترگال کجراه فقط کلمه کجراه را به کار می برند.

تفاوت کجراه با ترگال

اصلی ترین تفاوت میان پارچه ترگال ساده با کجراه در وزن پارچه است. وزن پارچه یا گرماژ پارچه مربوط به تراکم بافت و ضخامت پارچه می شود. بین پارچه ترگال ساده با کجراه (با جنس پلی استر و ویسکوز)، بین ۴٠ تا ۵٠ گرم اختلاف وزن وجود دارد.

یکی دیگر از تفاوت های ترگال ساده و کجراه در نوع بافت آن ها می باشد که پارچه ترگال، بافت ساده و مربعی دارد ولی کجراه همانطور که از نامش پیدا است، بافتی کج راه با تراکم ٢٨٠ تا ٢٩٠ گرم دارد. از این رو پارچه ترگال کجراه ضخیم تر است.

 

پارچه ترگال برای  لباس بیمارستانی

تولیدکنندگان لباس های بیمارستانی به علت مقاومت این نوع پارچه در برابر شست و شوی مداوم و مواد ضدعفونی از خریداران ثابت این نوع پارچه هستند. سفید و آبی از پرمصرف ترین رنگ در تولید لباس های بیمارستانی هستند.

پارچه ترگال برای لباس فرم مدارس

تنوع در رنگ، مقاومت بالا و قیمت مناسب این پارچه برای تولید روپوش مدارس مناسب می باشد و از آن جایی که خانواده ها به صورت مداوم در طول یک دوره تحصیلی استفاده می کنند، این پارچه گزینه ی خوبی برای این کار است.